Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Black Ops Cold War.

Arash Kadivar (per. آرش کدیور) – postać występująca w Call of Duty: Black Ops Cold War w misji "Ślepa uliczka".

Życiorys

Wczesne życie

Kadivar urodził się 25 sierpnia 1941 roku, w dniu inwazji wojsk brytyjsko-sowieckich na Iran, w wyniku której jego kraj popadł w biedę. W 1953 roku, gdy miał 12 lat, doszło do inspirowanego przez Amerykanów i Brytyjczyków zamachu stanu w którym odsunięty od władzy został demokratycznie wybrany premier Mohammad Mosaddegh. Ojciec Kadivara, jako zwolennik Mosaddegha, został uwięziony, torturowany, a następnie stracony. Te wydarzenia sprawiły, że pałał on wielką nienawiścią do imperialistów.

Początki kariery

W późniejszych latach Kadivar niechętnie zaczął współpracować z ZSRR, aby pozbyć się znienawidzonego, prozachodniego szacha. W 1979 roku włączył się w rewolucję islamską. Umiejętnie wykorzystał podczas niej fanatyzm religijny dla osiągnięcia własnych celów politycznych. Był on jednym z głównych inicjatorów tzw. kryzysu zakładników, kiedy to grupa zradykalizowanych studentów wzięła za zakładników pracowników amerykańskiej ambasady w Teheranie.

Kontakty z Perseusem

W nieznanym okresie rozpoczął on się kontaktować z radzieckim agentem wywiadu o pseudonimie Perseus. Grupa Perseusa sądziła, że świat Zachodu jest zagrożeniem, a rząd ZSRR nic z nim nie robi. Kadivar prawdopodobnie zajmował się przerzutem czarnorynkowej broni do innych ludzi Perseusa.

Śmierć

W styczniu 1981 roku, kiedy zakładnicy z Teheranu przebywali w ambasadzie ponad rok, nowy prezydent Ronald Reagan postanowił działać. Wydał on szefowi CIA Emersonowi Blackowi rozkaz pojmania lub zabicia odpowiedzialnego za kryzys Kadivara.

12 stycznia komórka CIA w składzie Russell Adler, Frank Woods oraz Alex Mason złapała w Amsterdamie Qasima Javadiego, prawą rękę Kadivara. Ten zdradził im lokalizację szefa - był on na lotnisku w Trabzonie w Turcji.

Następnego dnia agenci CIA już czekali w Trabzonie na swój cel. Kadivar przybył na lotnisko w samochodzie z najlepszym agentem Perseusa. Podczas drogi opowiadał mu plan na najbliższe dni. Po tym jednak, widząc, że agent z którym jechał jest dla niego konkurencją w obozie Perseusa, wyjął pistolet i do niego strzelił. Chwilę po tym strzał do Kadivara oddał agent CIA, jednak chybili. Wystraszony Irańczyk uciekł do samolotu i rozkazał startować, a w pościg za nim na pasie startowym ruszyli Amerykanie. Widząc, że go nie dogonią, użyli zdalnie sterowanego samochodzika z ładunkiem wybuchowym i wysadzili samolot. Po tym CIA wywlekli Kadivara z wraku i go przesłuchali. Ten wyjawił im, że najgroźniejszy radziecki agent, Perseus, wznowił działania. Krótko po tym Adler go zastrzelił.

Ciekawostki

  • Kadivar posiadał w swoich okularach miniaturowy schowek, w którym znajdowała się zakrzywiona igła z tetrodotoksyną, silną trucizną. Analitycy podejrzewają, że mógł ją przenosić do walki lub w celu popełnienia samobójstwa, jakby go osaczono.