Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: World at War. Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Black Ops. Temat tego artykułu pojawił się w trybie zombie produkcji Treyarch.
20px-Disambig-icon.png Dla mapy występującej w Call of Duty: Black Ops III, patrz The Giant.

„Olbrzym wciąż rośnie. Zmierz się z potężnymi nazistowskimi zombie na ich terenie. To tu zrodził się cały plan. Czy również tu się skończy?”
— Opis mapy

Der Riese (pol. Olbrzym) – czwarta mapa trybu zombie występująca w Call of Duty: World at War (Map Pack 3), Call of Duty: Black Ops (Rezurrection).

Opis

Akcja mapy odbywa się podczas II wojny światowej, na Dolnym Śląsku, w pobliżu Wrocławia, w opanowanej przez zombie fabryce broni, należącej do Grupy 935. Gracze kolejny raz wcielają się w znane z mapy Shi No Numa postacie, które odtąd otrzymują określenie "oryginalne". Są nimi Tank Dempsey, Nikołaj Beliński, Takeo Masaki oraz Edward Richtofen. Aby pomóc bohaterom przeżyć jak najdłużej, z pomocą przychodzą nowe funkcje. Obie rzucają się w oczy, tuż po rozpoczęciu rozgrywki. Pierwszą z nich jest Pack-a-Punch, specjalna maszyna służąca do ulepszania broni. Zwiększa obrażenia, ilość amunicji, dodaje kamuflaż i zmienia nazwę. Aby dostać się do Pack-a-Puncha, należy podłączyć trzy MTD do znajdującego się naprzeciwko niego mainframe. MTD to inaczej teleporter, a także druga ze wspomnianych funkcji, pozwalająca na szybką ucieczkę przed hordami zombie. Na mapie można ponownie spotkać takie rzeczy jak elektryczna pułapka i maszyny Perk-a-Cola. Wszystkie te funkcje do działania potrzebują znanego z mapy Verrückt zasilania. W fabryce broni nie mogło zabraknąć nowego wyposażenia. Znalazły się w nim broń do walki wręcz, jaką jest nóż Bowie'go, oraz Cudowna Broń - Małpka z talerzami, która chwilowo odwraca uwagę zombie. Der Riese to także miejsce narodzin broni Wunderwaffe DG-2, którą gracze również mogą posiąść. Warto pamiętać o dostępnym arsensle, gdyż zwykli zombie to nie jedyne zagrożenie. Znane z mapy Shi No Numa piekielne psy po trzeciej specjalnej rundzie pojawiają się wraz z innymi zombie. Ostatnią nadzieją może się więc okazać nowy power-up, Carpenter, który zabija wszystkie zniszczone barykady na mapie.

Wersja Black Ops

W wersji Black Ops standardowo poprawione zostały tekstury i modele obiektów. Bronie na ścianach pozostają niezmienione, a skrzynka losujacą daje graczom wyposażenie z tej części serii. Ponadto w jednym z pomieszczeń pojawił się Mule Kick.

Pomieszczenia

Główny dziedziniec

Główny dziedziniec to miejsce, gdzie gracze zaczynają rozgrywkę. Na ścianach można kupić Kar98k i Gewehr 43. Mogą one pomóc w walce z wychodzącymi z czterech barykad zombie. Na środku dziedzińca znajduje się mainframe oraz MTD, z którego nie można skorzystać z powodu stojącego w nim Pack-a-Puncha. Gracze mogą opuścić to miejsce dwoma przejściami. Oba kosztują 750 punktów.

Hangar - wejście

Jedno z przejść prowadzi przed wejście do hangaru. Jest to niewielkie pomieszczenie, w którym znajdują się dwie barykady. Można tam kupić Dubeltówkę oraz otworzyć kosztujące 750 punktów drzwi.

Hangar

Kolejnym pomieszczeniem, do którego trafia gracz jest hangar. Znajdują się w nim dwie barykady, a na ścianie można kupić Thompsona. Tuż na wejściu uwagę zwraca wisząca tam elektryczna pułapka. Na końcu pomieszczenia można dostrzec miejsce na skrzynkę losujacą. W wersji Black Ops obok niej stoi dodatkowo Mule Kick. Na obecnych tam schodach gracz może oczyścić szczątki i dostać się na prawą stronę zwodzonego mostu. Wiąże się to kosztem 1000 punktów.

Most zwodzony - prawa strona

Prawa strona zwodzonego mostu to kolejny niewielki obszar. Zombie dostają się tam przez trzy barykady. Obok jednej z nich, pod ścianą stoi Double Tap Root Beer. Gracz może kontynuować podróż, otwierając kosztujące 750 punktów drzwi lub zeskakując prosto na drugi dziedziniec.

Teleporter Z-B

Jeżeli gracz zdecyduje się otworzyć drzwi, dotrze na obszar teleportera Z-B. Jak sama nazwa wskazuje znajduje się tam MTD. Można tam też spotkać miejsce na skrzynkę losujacą, dwie barykady, a także kupić na ścianach Typ 100 oraz Stielhandgranate.

Laboratorium badań na zwierzętach – wejście

Drugie z przejść z głównego dziedzińca, prowadzi przed wejście do laboratorium badań na zwierzętach. Znajdują się tam dwie barykady, a na ścianie można kupić Karabin M1. Kosztujące 750 punktów drzwi zaprowadzą gracza do laboratorium.

Laboratorium badań na zwierzętach

Laboratorium badań na zwierzętach to nieco ciasne pomieszczenie, w którym znajdują się trzy barykady. Na ścianie można kupić Karabin okopowy M1897. Nad wejściem wisi elektryczna pułapka, a pod ścianą znajduje się miejsce na skrzynkę losujacą. Dalszą drogę blokują drzwi i szczątki, kosztujące kolejno 1250 i 1000 punktów.

Teleporter Z-A

Drzwi w laboratorium prowadzą na obszar teleportera Z-A. Znajduje się tam kolejny MTD, naprzeciwko którego można dostrzec miejsce na skrzynkę losujacą. Na ścianach dostępne do kupienia są MP40 i Stielhandgranate. Zombie mogą dopaść gracza poprzez znajdujące się tam dwie barykady.

Most zwodzony - lewa strona

Schody w laboratorium prowadzą na lewą stronę zwodzonego mostu. Jest to niewielki obszar, w którym znajdują się dwie barykady. Na ścianie można tam kupić miny skaczące, a obok jednej z barykad stoi Juggernog. Z lewej strony zwodzonego mostu gracz może się już tylko dostać na drugi dziedziniec.

Drugi dziedziniec

Nieważne, którą drogę gracz wybierze ostatecznie trafi on na drugi dziedziniec. Jest to szczególnie ważne miejsce. Znajdują się tam bowiem włącznik zasilania oraz pierwsza skrzynka losująca. Użycie tego pierwszego, oprócz standardowego działania, opuszcza most zwodzony, pod którym znajduje się elektryczna pułapka, oraz otwiera przejścia obok wejść do hangaru i laboratorium. Na jego terenie znajdują się trzy barykady, a na jednej ze ścian można kupić FG42. Zaraz obok broni można ujrzeć stojącą maszynę Perk-a-Cola – Speed Colę. Na końcu drugiego dziedzińca, za włącznikiem zasilania znajdują się kosztujące 1250 punktów drzwi prowadzące na teren teleportera Z-C.

Teleporter Z-C

Ostanie miejsce, w którym można spotkać MTD. Znajdują się w nim trzy barykady i jedno miejsce na skrzynkę losującą. Na ścianach można kupić trzy bronie: nóż Bowie'go, STG-44 oraz Stielhandgranate. Ponadto w biurze dr. Maxisa, pod ścianą stoi ostatnia maszyna Perk-a-Cola – Quick Revive.

Dostępna broń

  Broń startowa  
Colt45.png
Stielhandgranate model waw.png
  Broń na ścianie  
Kar98.png
Gewehr 43 menu icon WaW.png
M1carbine.png
Double barreled shotgun.png
Tommy WaW.png
Mp40.png
Mp44.png
Type100iwi.png
Trenchgun.png
Fg42.png
Menu zm weapons bowie.png
Bouncing betty.png
Stielhandgranate model waw.png
  Skrzynka losująca (World at War)  
Weapon 357.png
Bar.png
30cal.png
Double barreled shotgun.png
Fg42.png
Kar98.png
Trenchgun.png
M1carbine.png
M1garand.png
M1garand.png
M2 flamethrower.png
Weapon mg42.png
Mp40.png
Weapon molotov.png
Panzerscreck.png
PPSz-43.png
Weapon ptrs41.png
Mp44.png
Tommy WaW.png
Type100iwi.png
Stielhandgranate model waw.png
Menu zm weapons raygun big.png
Wunderwaffe DG-2 3rd Person WaW.png
Monkey Bomb model BOII.png
  Skrzynka losująca (Black Ops)  
Menu mp weapons aug.png
Menu mp weapons ballistic knife.png
ELITE China Lake.png
Menu mp weapons commando.png
Menu mp weapons crossbow.png
Menu mp weapons cz75.png
Menu mp weapons cz75.png
Menu mp weapons dragunov.png
Menu mp weapons famas.png
Menu mp weapons fnfal.png
Menu mp weapons g11.png
Menu mp weapons galil.png
Menu mp weapons hs10.png
Menu mp weapons hk21.png
L96a1.png
Menu mp weapons m72 law.png
Menu mp weapons python.png
Menu mp weapons rpk.png
Menu mp weapons spas.png
Menu mp weapons spectre.png
Menu zm weapons raygun big.png
Wunderwaffe DG-2 3rd Person WaW.png
Monkey Bomb model BOII.png

Dostępne funkcje

  Perk-a-Cola  
Quick revive icon.png
Juggernog icon.png
Double tap icon.png
Speed cola icon.png
Mule kick icon.png
  Power-upy  
2013-02-25 00015.jpg
2013-05-01 00013.jpg
2013-02-10 00030.jpg
2013-02-10 00011.jpg
Der riese carpenter.png
  Funkcje  
Wlacznik zasilania der riese.png
Der riese pulapka1.png
Der riese mdt.png
Der riese pack-a-punch.png

Easter Eggi

Osiągnięcia i trofea

Elevateyoursenses.png Elevate Your Senses! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Aktywuj Fly Trap.
Locksmith.png Locksmith! (Brązowe Bronze.png) (20Gamerscore.png)
Otwórz wszystkie drzwi na mapie.
40 knives.png 40 Knives! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Zabij 40 zombie nożem Bowie'go.
Der electrician.png Der Electrician! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Podłącz wszystkie teleportery przed rundą 7.
Frequent flyer.png Frequent Flyer! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Użyj teleportera 8 razy.
Perkaholics anonymous.png Perkaholics Anonymous! (Srebrne Silver.png) (25Gamerscore.png)
Przeżyj do 20. rundy bez kupowania żadnego atutu.
Wacker packer.png Wacker Packer! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Ulepsz dowolną broń w maszynie Pack-a-Punch.
Acquire waffle weapons.png Acquire Waffle Weapons! (Srebrne Silver.png) (25Gamerscore.png)
Zdobądź Ray Guna, DG-2, i Małpkę z talerzami w tym samym czasie.
Pack addict.png Pack Addict! (Srebrne Silver.png) (25Gamerscore.png)
Ulepsz 5 broni w maszynie Pack-a-Punch
The might of the monkey.png The Might of the Monkey! (Brązowe Bronze.png) (25Gamerscore.png)
Użyj Małpki z talerzami.
Baranek ofiarny obrazek osiągnięcia.png Baranek ofiarny (Brązowe Bronze.png) (15Gamerscore.png)
Strzel do sojusznika lub zostań trafiony kuszą z pakietem wzmocnień i zabij 6 zombie w eksplozji.
Kolekcjoner obrazek osiągnięcia.png Kolekcjoner (Srebrne Silver.png) (20Gamerscore.png)
Kup wszystkie rodzaje broni w ciągu jednej gry w trybie Zombie.
Przyjdź, zaatakuj i wylecz mnie obrazek osiągnięcia.png Przyjdź, zaatakuj i wylecz mnie (Brązowe Bronze.png) (15Gamerscore.png)
Strzel do sojusznika nożem balistycznym z pakietem wzmocnień i wylecz go

Ciekawostki

  • Pojawiają się "wiadomości radiowe" znajdujące się na mapie, które tłumaczą niektóre rzeczy na przykład jak został stworzony pierwszy piekielny pies itp.
  • Gdzieś pomiędzy prawą stroną zwodzonego mostu a teleporterem Z-B można usłyszeć bardzo ciche płakanie.
  • Projekt "Der Riese" istniał naprawdę, lecz wyglądało to nieco inaczej niż w grze. Niemcy budowali kompleks tuneli w Górach Sowich, lecz go porzucili, gdyż musieli uciekać przed nadchodzącymi Rosjanami.
  • Gdy gracz podłączy lub skorzysta z MTD, w pomieszczeniu startowym uderzy piorun i pojawi się losowy power-up. W przypadku drugiej opcji power-up może się w ogóle nie pojawić, co skutkuje komentarzem Samanthy. W trakcie rundy piekielnych psów jest większa szansa, że zamiast power-upa pojawi się piekielny pies.
  • Gdy gracz położy się pod maszyną Perk-a-Cola inną niż Mule Kick, otrzyma 30 punktów, w wersji World at War lub 25 punktów, w wersji Black Ops. Bez względu na wersję przy liczniku punktów wyświetli się jednak +25. Jest to mały żart od Treyarch, że pod automatem można znaleźć ćwierć dolara.
  • Przy włączniku zasilania można usłyszeć śpiewanie.
  • Jeżeli gracz bardzo dokładnie przyjrzy się Księżycowi, może na nim zobaczyć Griffin Station.
  • Jeżeli w wersji World at War gracz użyje MTD, który zabije ostatniego zombie, może się zdarzyć, że jeszcze w przerwie pomiędzy rundami pojawią się piekielne psy.
  • W wersji World at War na ekranie ładowania znajdowały się odcięty ludzki palec i gałka oczna. W wersji Black Ops ich nie ma.

Galeria

Factory dziedziniec.png
Factory hangar wejscie.png
Factory hangar.png
Factory prawy most.png
Factory teleporter zb.png
Factory laboratorium wejscie.png
Factory laboratorium 1.png
Factory laboratorium 2.png
Factory teleporter za.png
Factory lewy most 1.png
Factory lewy most 2.png
Factory dziedziniec 2 1.png
Factory dziedziniec 2 2.png
Factory teleporter zc 1.png
Factory teleporter zc 2.png
Factory teleporter zc 3.png
CoDWaW 2012-08-06 15-09-46-05.jpg
WAWDerRiese.jpg

Wideo

Call Of Duty World At War - Der Riese - Trailer