Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Black Ops Cold War. Temat tego artykułu pojawił się w trybie zombie produkcji Treyarch.
20px-Disambig-icon.png Dla podobnej funkcji, patrz Obrońca (tryb zombie).

Klaus – postać i funkcja trybu zombie występująca na mapie Mauer der Toten.

Opis

Klaus jest robotem bojowym zbudowanym przez doktor Elizabeth Grey, posiadającym swego rodzaju świadomość, która przejawia się głównie w postaci różnych komentarzy Klausa o wydawanych przez graczy rozkazach oraz otaczającym go świecie. Według Grey Klaus nie jest jeszcze gotowy do zastosowania w rzeczywistych warunkach bojowych ze względu na liczne wypadki spowodowane chociażby tym, że robot nie rozumie jak delikatnym stworzeniem jest człowiek. Mimo to dyrektor Requiem osobiście wysłał go do kryjówki CIA w Berlinie, gdzie doszło do kolejnych tragedii.

Po wezwaniu Klaus przez 2 minuty atakuje zombie i innych przeciwników przy pomocy swojego XM4 lub w walce wręcz, a w razie potrzeby potrafi także reanimować powalonych graczy. W tym czasie wyposażenie taktyczne gracza zostaje zastąpione przez pilot zdalnego sterowania, który pozwala przywołać Klausa we wskazane miejsce. Nie ma możliwości wymiany pilota na inne wyposażenie, dopóki nie zostanie schowany w chwili zakończenia działania Klausa. Wtedy to graczowi zostanie przywrócone wyposażenie, które posiadał przed aktywacją funkcji. Aby wezwać Klausa należy skorzystać z jednego z radiów zlokalizowanych w czterech miejscach:

  • kryjówka – obok Klausa;
  • ulica w Berlinie Zachodnim – na czołgu;
  • namiot wojskowy – na stole przed Typ 63;
  • Korber - dach – naprzeciwko Speed Coli.

Koszt użycia Klausa wynosi 2000 esencji, która podobnie jak w przypadku obrońcy może być wpłacana stopniowo przez wszystkich graczy. Gdy Klaus kończy działanie, potrzebuje on 2 minut i 15 sekund na naładowanie się, zanim można ponownie z niego skorzystać.

Naprawa Klausa

Zanim możliwe będzie pierwsze wezwanie Klausa, należy go najpierw naprawić. Potrzeba do tego odnaleźć jego ręce i baterię

Robotyczne ręce Klausa znajdują się w sypialni w pokoju 305 w hotelu. Pomieszczenie to jest jednak zabite deskami, które trzeba najpierw usunąć. W tym celu należy wykorzystać modyfikację amunicji zgnilizna mózgu i aktywować ją w pobliżu przeszkody. Zombie będący pod wpływem amunicji otworzy przejście, po czym wystarczy, że gracz dokona interakcji z ciałem agenta Jacka, aby odzyskać ręce Klausa.

Bateria upuszczana jest zawsze przez Krasnego Sołdata po śmierci, najwcześniej w 10. rundzie. Jeśli gracz jej nie podniesie, po chwili zniknie. Nową baterię można wtedy uzyskać z kolejnego Krasnego Sołdata.

Zebrawszy obie części, należy je zamontować Klausowi, siedzącemu na krześle w kryjówce. Spowoduje to jednocześnie darmową aktywację Klausa.

Ulepszanie Klausa

Klaus może zostać ulepszony, w specjalnej stacji ulepszeń zlokalizowanej w fabryce ubrań. Przedtem należy najpierw odnaleźć antenę mikrofalową i zamontować ją we wspomnianej stacji. Część ta znajduje się w jednej z wielu kup gruzu na "arenie śmierci". Po zamontowaniu anteny należy pozwolić Klausowi zabijać przeciwników, dopóki gracz nie usłyszy charakterystycznego dźwięku, a kolor na ekranie stacji ulepszeń nie zmieni się na zielony. Wtedy gracz powinien rozkazać Klausowi udanie się przed stację ulepszeń. Gdy ten do niej wejdzie, należy przez minutę chronić go przed atakami odradzających się w nieskończoność zombie i apostołów. Po wszystkim fala uderzeniowa zabije pozostałych przeciwników, a Klaus będzie już ulepszony. Od teraz korzysta on z ulepszonego na 1. poziom XM4 i po każdym przywołaniu pozostaje na mapie przez 3 minuty.

Broń Klausa można ulepszyć jeszcze o dwa kolejne poziomy. W tym celu należy odnaleźć dwie dyskietki. Każda z nich umożliwia zwiększenie poziomu ulepszenia o jeden, a ponadto powoduje zmianę wyglądu Klausa. W celu zdobycia dyskietek, gracz musi najpierw zdobyć latarkę UV. Znajduje się ona w pomieszczeniu kontrolnym w szafce, nad którą na ścianie namalowano na czarno liczbę 0 w okręgu. Gracz musi wydać Klausowi rozkaz zatrzymania się przed szafką, aby ten ją otworzył. Następnie, korzystając z latarki UV, należy odnaleźć dwie skrzynki na ścianie, przy których widnieje symbol przedstawiający głowę Klausa. Na mapie można spotkać ogółem pięć skrzynek:

  • hol hotelowy – naprzeciwko Stamin-Up;
  • stacja widmo – naprzeciwko skrzyni z amunicją na peronie;
  • tunel techniczny – naprzeciwko pomieszczenia kontrolnego;
  • ulica w Berlinie Zachodnim – na rogu domu towarowego;
  • luksusowy apartament – naprzeciwko tyrolki prowadzącej na "arenę śmierci".

Po odnalezieniu odpowiedniej skrzynki, należy wydać Klausowi rozkaz ustawienia się przed nią, aby ten ją otworzył, a następnie zabrać dyskietkę. Wtedy gracz powinien rozkazać Klausowi zatrzymanie się przed stacją ulepszeń, a gdy ten do niej wejdzie, umieścić dyskietkę. Spowoduje to ulepszenie broni Klausa oraz zmianę jego wyglądu.