Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Black Ops Cold War.

Qasim Javadi (per. قاسم جوادی) – poboczna postać występująca w Call of Duty: Black Ops Cold War w misji "Ślepa uliczka".

Życiorys

Wczesne życie

Qasim Javadi urodził się w 1946 roku w krótko istniejącym państwie marionetkowym znanym jako Azerbejdżański Rząd Ludowy. Już rok później jego miejsce urodzenia znajdowało się w granicach Iranu. Dorastał w biednych warunkach, lecz w w trakcie uczęszczania do szkoły był niezwykle zdolnym uczniem. W 1964 roku, w wieku 18 lat opuścił rodzinę aby studiować na Uniwersytecie Teherańskim medycynę. Będąc niezadowolonym, porzucił studia. Po tym zaangażował się w działania antyrządowe. W nieznanym momencie poznał podczas tajnego spotkania w Teheranie przyszłego terrorystę, Arasha Kadivara. Po tym Javadi stał się jednym z jego najważniejszych ludzi podczas realizacji planu podkopania rządów szacha.

Kryzys zakładników

W 1979 roku wraz z Kadivarem był głównym inicjatorem szturmu na amerykańską ambasadę w Iranie oraz wzięcia tam zakładników. Zakładnicy byli przetrzymywani ponad rok.

W 1980 roku Javadi w celu ukrycia się dokonał nielegalnej transakcji zakupu apartamentu w Amsterdamie. W budynku bardzo często urządzał imprezy ze swoimi przyjaciółmi, poplecznikami oraz członkami rodziny. Sprawiło to, że CIA z łatwością go namierzyła. W styczniu 1981 roku prezydent USA Ronald Reagan autoryzował akcję pojmania lub wyeliminowania odpowiedzialnych za kryzys zakładników

12 stycznia 1981 roku trójka agentów CIA: Russell Adler, Alex Mason oraz Frank Woods znaleźli się pod domem Javadiego w Holandii oraz rozpoczęli strzelaninę z jego poplecznikami. Qasim słysząc strzały uciekł na dach, lecz tuż za nim kroczyli Amerykanie po kolei eliminując jego ochronę. Wkrótce dach się skończył i Javadi został złapany. CIA, grozili mu śmiercią, jeśli ten nie zdradziłby gdzie jest jego szef. Qasim powiedział, że Kadivar będzie za 18 godzin startował z lotniska w Trabzonie w Turcji. Dalszy los postaci zależy od Alexa Masona.

Po przesłuchaniu Mason obezwładnił Irańczyka i wydał go CIA. Po kilku miesiącach Amerykanie zaczynają z nim współpracę, dzięki czemu staje się on jednym z najbardziej wpływowych ludzi na Bliskim Wschodzie. Tak się stanie tylko jeśli gracz zdoła powstrzymać zdetonowanie bomb atomowych w późniejszej części gry. W przeciwnym razie do siły dojdzie Perseus, który zdecyduje, że Javadi jest zbyt słaby i poleci zlikwidowanie go.

Mason uznaje, że wycisnął z Javadiego dostateczną ilość informacji, po czym go zrzuca z dachu.

Mason puszcza Javadiego wolno. Chwilę później Adler zabija go strzałem z pistoletu.

Jeśli poprowadzi się jego przesłuchanie w odpowiedni sposób, to wręczy on agentom CIA karteczkę z kodem, która jest niezbędna do rozwiązania zagadki z misji "Operacja Chaos".