Call of Duty Wiki
Advertisement
Call of Duty Wiki
Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Modern Warfare 2. Temat tego artykułu pojawił się w grze Call of Duty: Black Ops II. Temat tego artykułu jest związany z realnym życiem.

Radziecka interwencja w Afganistanie – konflikt zbrojny pomiędzy ZSRR, a Afganistanem toczony w latach 1979-1989.

Historia

Geneza

Od 1978 roku w Afganistanie rządzili komuniści. Założyli on sobie wiele planów reform społeczności kraju. Niektóre z reform nie spodobały się konserwatywnym i islamskim mieszkańcom Afganistanu. Po tym, jak rząd chciał wprowadzić zachodnie reformy (równouprawnienie, eliminacja analfabetyzmu) zaczął zabijać wielu mieszkańców wsi. Wtedy wściekli mieszkańcy zaczęli protestować i zabili w pewnym mieście radzieckich doradców. Sytuacja wymykała się spod kontroli, więc afgański rząd poprosił ZSRR o pomoc. Rosjanie wkroczyli na teren państwa w 1979 roku.

Konsekwencje

W 1986 roku sytuacja zaczęła być niekorzystna dla komunistów. Mudżahedini okrążyli radzieckie armie. Wskutek tego ZSRR był zmuszony ostrzelać drogi i wycofać swoich żołnierzy. W 1989 roku całkowicie wycofano Rosjan z tego kraju, a komuniści przegrali 3 lata później. Powstał wtedy demokratyczny rząd, ale wkrótce wybuchła nowa wojna pomiędzy Mudżahedinami.

Call of Duty: Black Ops II

Ten konflikt pojawia się jedynie w misji "Stare rany". Tam sterujemy żołnierzem CIA, który wraz z 2 innymi Amerykanami został wysłany w ten rejon, by dowiedzieć się od Mudżahedinów czegoś o Raulu Menendezie. Amerykanie oraz Chińczyk Tian Zhao pomogli Mudżahedinom w walce z Sowietami. Dzięki wyrzutniom Stinger udaje im się zniszczyć wiele wrogich czołgów i śmigłowców. Udaje im się obronić afgańską bazę. Kiedy Amerykanie złapali na przesłuchanie radzieckiego pułkownika Lwa Krawczenkę i po tym przesłuchaniu go zabili, Mudżahedini złapali protagonistów, pobili i zostawili na pustyni. Szczęśliwie dla nich zostali oni ocaleni przez nieznanych ludzi. Okazało się, że Mudżahedini współpracują z Menendezem.

W grze, Mudżahedini są wspierani przez Chiny bez wiedzy ZSRR. Według Franka Woodsa Chińczycy tak postępują, bo jeśli Rosjanie podbiją Afganistan, to potem będą chcieli najechać ChRL.

Ciekawostki

Advertisement