Cod5topright

Upadek – piętnasta i zarazem ostatnia misja kampanii występująca w Call of Duty: World at War.

Opis Edytuj

Armia Czerwona robiła w Berlinie tak dalekie postępy, że ostatnim celem 150. dywizji strzelców zostało zdobycie parlamentu Rzeszy - Reichstagu. Po wejściu do środka komisarz polityczny Markow wygłosił Rosjanom przemówienie, w którym nakazał, by "Nie mieć litości dla przeciwnika". Po tym sierż. Reznow ruszył ze swoimi towarzyszami naprzód. Niemcy zastawili na Sowietów małą pułapkę, zaczynając strzelać, gdy ci tylko weszli do pomieszczenia. Rozstawili oni kilka rusztowań, z których ostrzeliwali komunistów, a ponadto sprytnie ustawili się na flankach pomieszczenia. Na nic się to jednak nie zdało, nawet wliczając fanatyczny opór Waffen-SS. Rosjanie zdobyli pomieszczenie i weszli schodami w górę. Na korytarzach dało się zauważyć opłakaną sytuację III Rzeszy - obrońcy używali do osłony nawet krzeseł, stołów i półek. Reznow wraz z kompanami wkroczył do sali posiedzeń parlamentu. Po strzelaninie i ocenie sytuacji postanowiono wejść na górę, by ostrzeliwać Niemców z góry. Petrenko tak zrobił, co mocno wsparło Armię Czerwoną niemogącą poradzić sobie z wrogiem wyposażonym w miotacze ognia. Po długiej strzelaninie zeszli wszyscy na dół. Gwardia honorowa SS obiecała bronić tego miejsca "do ostatniej kropli krwi", więc Reznow, aby złamać ich opór rozkazał Dmitrijowi wziąć Panzerschrecka i strzelić z niego w orła na ścianie - symbol nazistowskich Niemiec. Pomogło to i Rosjanie ruszyli dalej. Po tym żołnierze przeszli kilka korytarzy dalej, by dowiedzieć się, że ostatni wrogowie zostali otoczeni na dachu. Reznow rozkazał decydujący szturm na ich pozycje. Opór Niemców był fanatyczny, jednak ich sytuacja była przesądzona. Po długiej strzelaninie artyleria dokończyła za czerwonoarmistów resztę zadania. Gmach budynku wydawał się czysty, jednak Arsenij zginął, przez co ktoś inny musiał wbić czerwony sztandar na szczycie Reichstagu. Ten zaszczyt przypadł Dmitrijowi. Gdy podchodził on do masztu, ostatkiem sił podniósł się jeden z Niemców, który postrzelił Petrenkę. Na ratunek młodemu żołnierzowi ruszył sierżant Reznow, który potraktował wroga maczetą i zepchnął go z krawędzi. Po tym pomógł on przyjacielowi zawiesić flagę. Na sam koniec misji Wiktor zapewniał towarzyszy, że "wrócą do ojczyzny jako bohaterowie".

Postacie Edytuj

Bronie Edytuj

  Broń startowa  
  Broń do znalezienia  

Osiągnięcia Edytuj

Bearing the Burden Bearing the Burden (Brązowe Bronze) (30Gamerscore)
Ukończ 'Upadek' na poziomie trudności weteran.

Ciekawostki Edytuj

  • Gdy gracz stoi przed miejscem zawieszenia flagi, może usłyszeć hymn ZSRR.
  • Nazwa misji nawiązuje do niemieckiego filmu z 2004 roku opowiadającego o ostatnich dniach III Rzeszy.
  • W wersji gry na Wii końcowa sekwencja (z wbiciem flagi) występuje jedynie jako cutscenka.
  • W trybie kooperacji, gdy należy zawiesić flagę, wszyscy gracze sterują "jednym" Dmitrijem.
  • Jeśli w momencie, gdy dwóch Rosjan nie może przejść przez drzwi, bo "coś je przytrzymuje z drugiej strony" gracz użyje komendy noclip, to zauważy, że jedna strona drzwi jest z drewna, a druga jest z metalu.
  • Sekwencja z ranieniem niemieckiego żołnierza maczetą przez Reznowa nie zostanie spowolniona, gdy gra się w trybie kooperacji.